Wat doet u in geval van fraude?
Hebt u verdachte transacties opgemerkt op uw rekening?
Bent u het slachtoffer van phishing of vishing?
Hebt u uw M1 en M2-codes doorgegeven aan een persoon met slechte bedoelingen?
Blokkeer onmiddellijk al uw Online & Mobile Banking-abonnementen
- ofwel via uw Online/Mobile Banking (door te klikken op ‘Blokkeer mijn abonnement’);
- ofwel via Card Stop op +32 78 170 170 (24u./7d.).
Eenmaal uw abonnementen geblokkeerd zijn, kunnen geen transacties meer uitgevoerd worden in uw Online & Mobile Banking met de betrokken abonnementen.
Uw kaarten worden niet geblokkeerd tenzij u dat expliciet vraagt. U kunt ze dus blijven gebruiken in winkels en online handelszaken.
Om uw abonnement te deblokkeren, moet u contact opnemen met onze helpdesk op +32 2 229 69 40.
Voor meer informatie over veiligheid online, kunt u de verschillende rubrieken op onze pagina over veiligheid raadplegen, net als deze websites: safeonweb.be en febelfin.be.
Meer over dit onderwerp
Andere diensten die u mogelijk interesseren
Oplichters bedenken alsmaar meer geraffineerde manieren om u geld afhandig te maken. Vroeger werden slachtoffers enkel opgebeld om vertrouwelijke gegevens te bemachtigen. Tegenwoordig hebben oplichters zelfs het lef om bij u thuis langs te komen om uw zogenaamd defecte kaarten op te halen.
Phishing is een samentrekking van het Engelse ‘fishing’, vissen, en ‘phreaking’, wat staat voor piraterij van telefoonlijnen. Vroeger probeerden cybercriminelen vooral gevoelige (bancaire) informatie te bemachtigen via telefoongesprekken. Courantere kanalen die oplichters tegenwoordig gebruiken zijn e-mails en sms- en WhatsApp-berichten.
U zult wellicht online shoppen, want het is sneller, gemakkelijker en er is meer keuze. Goed idee dus, op voorwaarde dat het op veilige websites gebeurt. Wees dus waakzaam, want oplichters delen geen cadeautjes uit!