Wees alert op bank-aan-huis-fraude!


In 2024 zagen we een zorgwekkende toename van fraudegevallen waarbij criminelen zich voordoen als bankmedewerkers om vertrouwen te winnen en slachtoffers te misleiden. De oplichters worden steeds creatiever in hun pogingen om uw bankkaart en pincode te bemachtigen. We willen u graag een aantal tips geven om uzelf hiertegen te beschermen.
Bij deze vorm van oplichting doen criminelen, vaak van jongere leeftijd, zich voor als bankmedewerkers om uw bankkaart en pincode in handen te krijgen. Ze bellen u op om te melden dat uw bankkaart vervangen moet worden vanwege een probleem, fraude of omdat deze vervallen zou zijn. Ze bieden dan aan om de kaart bij u thuis te komen ophalen. Soms sturen ze vooraf een SMS in naam van iemand die beweert van uw bank te zijn. Meestal zullen ze u vragen om snel te handelen. Ook overhalen ze de slachtoffers om hun andere waardevolle spullen (zoals cash of juwelen) mee te geven om die in veiligheid te brengen.
Kortom, onder het voorwendsel van verschillende, “dringende” redenen, probeert men bij u thuis langs te komen om u uw kaart en code afhandig te maken. Dat klinkt misschien als een scenario uit een film, maar helaas is het de realiteit voor veel mensen.
Weet dat een echte bankmedewerker nooit zomaar aan huis zal komen, nooit uw kaart en code zal vragen en al zeker niet op rare tijdstippen zal bellen of langskomen.
Hoe kunt u de oplichters herkennen?
- Ze bellen of sturen een e-mail/sms en doen alsof er een dingend probleem op te lossen valt met uw bankrekening of kaart.
- Ze vragen u bijvoorbeeld om software te installeren met een smoesje, zodat ze toegang krijgen tot uw computer.
- Soms vragen ze u om uw bankkaart en pincode te delen of om geld over te maken naar een zogenaamd 'beveiligde' rekening.
- En het gebeurt nu dus ook al maar vaker dat ze verzoeken om bij u thuis langs te komen, zogenaamd om uw kaart te vervangen.
- Deel nooit uw persoonlijke codes of bankkaart: geef deze informatie nooit aan iemand, ook niet aan iemand die zich voordoet als bankmedewerker.
- Installeer geen software op uw smartphone of PC omdat een zogenaamde bankmedewerker u dat vraagt via de telefoon of bericht.
- Een echte bankmedewerker zal nooit aan de deur komen om uw bankkaart, pincode of waardevolle spullen voor bewaring op te halen.
Hoe kunt u zich beschermen?
- Deel nooit uw persoonlijke codes of bankkaart: geef deze informatie nooit aan iemand, ook niet aan iemand die zich voordoet als bankmedewerker.
- Installeer geen software op uw smartphone of PC omdat een zogenaamde bankmedewerker u dat vraagt via de telefoon of bericht.
- Een echte bankmedewerker zal nooit aan de deur komen om uw bankkaart, pincode of waardevolle spullen voor bewaring op te halen.
Wat moet u doen als u slachtoffer bent van fraude?
- Blokkeer onmiddellijk uw bankkaarten via Card Stop op +32 78 170 170 (24u./7d.).
- Blokkeer ook zo snel mogelijk uw Online & Mobile Banking via uw Online of Mobile Banking of via Card Stop.
- Neem meteen contact op met uw adviseur.
- Lees hoe u zich optimaal kunt beschermen tegen de verschillende vormen van fraude op onze website.
Het slachtoffer van fraude?
Blokkeer onmiddellijk uw Online & Mobile Banking via uw Online of Mobile Banking of via Card Stop op +32 78 170 170 (24u./7d.).