Private Banking en Estate Planning: één team voor uw vermogensplanning
‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder’. Deze bekende quote is zeker van toepassing op onze commerciële teams die hand in hand samenwerken om u de beste dienstverlening en het juiste advies te bieden. Jo Fonck (Private Banking) en Astrid Dutré (Estate en Tax Planning) leggen in dit dubbelinterview uit hoe dit in de praktijk in zijn werk gaat voor Private Banking-cliënten die op zoek zijn naar dat tikkeltje meer.
Van prospect naar Private Banking-cliënt
Hun gedrevenheid en professionaliteit komt meteen naar boven wanneer ze vertellen over hoe ze prospecten benaderen. “Als ervaren private banker heb ik reeds een bestaand netwerk van cliënten dat ik geleidelijk aan uitbreidde. Toch blijft het belangrijk om zowel voor bestaande cliënten als voor mogelijke nieuwe cliënten alles uit de kast te halen om het vertrouwen op te bouwen en in stand te houden”, aldus Jo Fonck. Hij gaat verder: “Wij voeren zelf prospectie uit, maar het mooiste compliment is natuurlijk wanneer mensen bij ons terechtkomen via een doorverwijzing door kennissen of familie. Dat zien wij als een mooie erkenning voor de meerwaarde die wij elk van onze cliënten willen bieden.”
De Private Banking-diensten bij Nagelmackers zijn toegankelijk vanaf 500.000 euro; voor grotere vermogens vanaf 2 miljoen euro hebben we een Family Wealth Office. Hebt u vragen over de fiscaal-juridische aspecten van uw vermogen of successieplanning, dan maakt uw private banker een afspraak met een specialist van het team Estate en Tax Planning.
Estate planner Astrid Dutré geeft een woordje uitleg: “Wij kijken verder dan het macro-economische plaatje en helpen cliënten nadenken over hun toekomst en die van hun geliefden. Wij werken als een tandem samen met de private banker, die zijn cliënten door en door kent. Doordat wij vaak pas later een eerste gesprek hebben met cliënten, hebben we wat meer afstand en kunnen we nieuwe oplossingen aanbrengen.”
Bedrijfsoverdracht, vermogensplan, erfopvolging en meer
“Bankieren is een kwestie van vertrouwen, en zeker als private banker is het essentieel de details te kennen van de persoonlijke en familiale situatie van onze cliënten. Uiteraard gaan wij zeer discreet om met die informatie; de privacy van onze cliënten staat voorop”, geeft Jo Fonck aan. “Wij focussen ons niet enkel op de cijfers. Vaak stellen cliënten zich ook vragen over hun pensioen, de gevolgen bij een overlijden of de overdracht van hun vermogen en onderneming. Dan halen we er een estate planner bij.”
Die zal een vermogensscan opmaken met u. “Het is belangrijk dat wij een actueel totaalbeeld krijgen van het vermogen, zodat we de juiste aanbevelingen kunnen doen. Doorheen de tijd kan de gezinssituatie bijvoorbeeld gewijzigd zijn en ook de wetgeving staat niet stil”, legt Astrid Dutré uit. “Wij bieden mensen een luisterend oor en reiken hun rechtszekere oplossingen aan voor vandaag en morgen. Denken aan de lange termijn, rekening houden met de persoonlijke situatie van de cliënt en specifieke zorgen en wensen zijn cruciaal om een duurzame samenwerking te garanderen. We proberen daarin ook de hand te reiken naar de volgende generatie, vaak de kinderen, zodat we met hen kunnen kennismaken en ze weten wie ze kunnen contacteren bij vragen of hoogdringendheid. Dat laat ons ook toe hen mee wegwijs te maken in de wereld van Private Banking en vermogensplanning.”
Nagelmackers stelt kwaliteit boven kwantiteit en zoekt naar oplossingen die haar cliënten de nodige gemoedsrust bieden. Daarom worden de behoeften van de cliënt gedetecteerd en steeds centraal gesteld in zijn/haar vermogensplan.
De meerwaarde van successieplanning
Volgens Jo Fonck kan de aanpak van Nagelmackers als volgt samengevat worden: ‘Nagelmackers leeft uw leven mee’. “Wij bouwen met onze cliënten een relatie uit op lange termijn en volgen hun levensloop mee. Geboortes, huwelijken, overlijdens, pensionering, de verkoop van het familiebedrijf … Het zijn sleutelmomenten waarop wij samen met de estate planners klaar staan om onze doelgroep met raad en daad bij te staan.”
“Heel wat families hebben tegenwoordig hun eigen specificiteiten. Denk maar aan koppels die kinderloos blijven, nieuw samengestelde gezinnen, alleenstaanden met of zonder kinderen, ondernemers, ouders die het contact verloren zijn met hun kinderen … Dat heeft een grote impact op de successieplanning en vereist telkens een aanpak op maat”, gaat Astrid Dutré verder. “Bovendien kijken we niet alleen naar de volgende generatie, namelijk de kinderen en kleinkinderen van onze cliënten, maar ook naar eventuele ouders die nog in leven zijn. Zo informeren we cliënten optimaal over wat er met hun vermogen zal gebeuren eenmaal ze overlijden. Wij proberen onzekerheden weg te werken en belangrijke aandachtspunten aan te stippen, maar doen alles op het ritme van de cliënt. Ook als het minder goed gaat, bieden wij ondersteuning bij moeilijkere beslissingen die genomen moeten worden omtrent het vermogen.”
Troeven van Nagelmackers Personal & Private Banking
Jo Fonck vertelde reeds over zijn lange ervaring als private banker, maar ook Astrid Dutré heeft een jarenlang parcours bij de bank. Ze kunnen dus optimaal samenwerken en elkaar aanvullen tijdens cliëntengesprekken. Dat bevestigt Astrid Dutré: “Cliënten delen met ons heel wat details over hun privéleven en vermogen. Dat is broodnodig om een goede analyse te kunnen maken, maar door het gesprek goed voor te bereiden, kunnen we kort op de bal spelen en snel advies bieden dat focust op de behoeften van onze cliënten. De private bankers en ik werken dus samen als een (h)echt team om een positieve noot te brengen in een soms moeilijk en vaak ook emotioneel beladen verhaal.”
Ze halen beide nog meerdere aspecten aan die de ‘human touch’-aanpak van de bank illustreren:
- “Nagelmackers heeft als oudste bank van België een lange traditie in Personal & Private Banking. De medewerkers hebben doorgaans evenzeer een zekere anciënniteit, waardoor cliënten steeds hetzelfde aanspreekpunt hebben en de continuïteit gegarandeerd is.
- Wij dragen een persoonlijke service hoog in het vaandel. We detecteren samen met cliënten wat hun noden zijn en treden op als tussenpersoon in hun contacten met een boekhouder, notaris, vermogensadvocaat … om hen te ontlasten. Ze stellen de persoonlijke opvolging die we bieden erg op prijs.
- Aangezien onze bank geen grootbank is, worden sneller en efficiënter beslissingen genomen en gecommuniceerd naar cliënten. Qua tarifering bieden we een transparante aanpak met onze all-in tariefformule, een globaal forfait aangepast aan het beleggersprofiel van cliënten.”
Jo Fonck toont tot slot aan waarom het menselijke aspect zo essentieel is in zijn job: “We leggen de nodige empathie aan de dag om om te kunnen gaan met de uiteenlopende situaties van onze cliënten. Maar hoe transparanter wij hen adviseren en begeleiden, hoe meer we ook van hen terugkrijgen. Het duurt even vooraleer mensen al hun kaarten op tafel leggen, maar het is voor ons de beste manier om proactief interessante opportuniteiten te ontdekken op maat van onze cliënten. We gaan op zoek naar een balans tussen formele ontmoetingen om onze expertise aan te bieden en informele momenten tijdens bijvoorbeeld micro-events om onze cliënten en hun ‘inner circle’ op een andere manier te leren kennen. Een win-win voor iedereen!”
Bent u geïnteresseerd in onze Private Banking-aanpak? Maak dan hier een afspraak met een van onze adviseurs.