Het ABC van de kredietkaart
Namen als Mastercard, Visa en American Express doen ongetwijfeld een belletje rinkelen. Sinds jaar en dag domineren deze drie grote kredietkaartmerken het aanbod van banken en financiële instellingen.
Maar wat is een kredietkaart precies? Wat kun je ermee doen? En wat zijn de voor- en nadelen?
Wat is een kredietkaart?
Het is een betaalmiddel, uitgegeven door een bank of een financiële instelling, waarmee u zo goed als overal ter wereld kunt betalen.
Waarin verschilt ze van een debetkaart?
Het grote verschil zit hem in het moment waarop uw rekening gedebiteerd wordt. Betaalt u met een debetkaart, dan wordt uw rekening onmiddellijk gedebiteerd. Bij een kredietkaart daarentegen wordt uw rekening pas gedebiteerd na een bepaalde periode.
De uitgever van de kaart schiet u dus gedurende een korte periode het geld voor.
Zodra het bedrag gedebiteerd is, ontvangt u een overzicht met al uw uitgaven van de voorgaande maand. Alle betalingen worden in één keer geïnd, meestal via domiciliëring.
Wat kunt u doen met een kredietkaart?
Een kredietkaart is het meest universele betaalmiddel. U kunt ermee:
- betalingen uitvoeren aan handelaars die dit betaalsysteem ondersteunen, in België en in het buitenland;
- contant geld afhalen aan automaten met hetzelfde logo als op uw kaart;
- online aankopen. Koop wel enkel op beveiligde sites en let op de gebruiksvoorwaarden. Lees er meer over op onze pagina Veiligheid op internet belangt ons allemaal aan.
De voordelen?
De voordelen zijn afhankelijk van het soort kredietkaart en instelling. We raden dus sterk aan om, voordat u uw aanvraag indient, de specifieke voorwaarden van uw kredietkaart te raadplegen, alsook de diensten en producten die eraan verbonden zijn.
- Het uitstel van betalingen is een van de grootste voordelen van de kredietkaart. U kunt vandaag dus aankopen en pas volgende maand betalen. En dat zonder kosten, op voorwaarde dat er voldoende geld op uw rekening staat op het moment van de inning.
- Bepaalde kredietkaarten gaan gepaard met reisverzekeringen.
- Bepaalde kredietkaarten gaan ook gepaard met verzekeringen tegen verlies, diefstal en annuleringen van frauduleuze online transacties.
- Bepaalde kredietkaarten voorzien een verlenging van de garanties van leveranciers/fabrikanten.
- Bepaalde kredietkaarten geven recht op verschillende promoties: kortingen, compensaties, voordelen, airmiles …
De nadelen?
- Een kredietkaart brengt kosten met zich mee, zoals een maandelijkse of jaarlijkse bijdrage. Maar ze kunnen ook inbegrepen zijn in bepaalde forfaits voor zichtrekeningen. Vergeet niet u hierover te informeren!
- Geldafhalingen zijn betalend. Voor afhalingen in België kunt u beter uw debetkaart gebruiken, want voor elke afhaling met een kredietkaart wordt een vaste kost gerekend. Moet u geld afhalen in het buitenland, vergelijk dan de kosten van afhalingen met uw kredietkaart met die van afhalingen met uw debetkaart.
- Uw geld gaat niet meteen van uw rekening, maar slechts een keer per maand. Let er dus op dat het saldo van uw rekening hoog genoeg is op het moment van de inning.
- Elke kredietkaart heeft een limiet, die kan variëren afhankelijk van het type kaart. Deze limiet kan tijdelijk of permanent worden verhoogd, afhankelijk van uw behoeften en mits toestemming van de uitgever. Uit veiligheidsoverwegingen in geval van verlies of diefstal van de kaart, raden we echter aan de limiet niet onnodig te verhogen. Bepaalde dienstverleners vragen een kredietkaart om de betaling van uw toekomstige hotelrekening of van eventuele schade aan uw huurauto te garanderen. Uw budget is dus kleiner dan u denkt. Nadat u uw hotelrekening hebt betaald of uw huurauto hebt teruggebracht, verdwijnt deze reserve en beschikt u opnieuw over uw volledige limiet, uiteraard verminderd met de kosten die u in de tussentijd al hebt gemaakt.
En vergeet niet …
- Lees aandachtig de infofiche en het reglement van uw kaarten: ze bevatten alle kosten en voorwaarden.
- Check bij uw bank de dagelijkse en wekelijkse limieten van uw kredietkaart.
- Houd uw geheime pincode bij. Leer ze uit het hoofd en schrijf ze nooit ergens op.
- Is uw kaart verloren, gestolen of ingeslikt door een bankautomaat? Blokkeer ze onmiddellijk via Card Stop op het nummer +32 78 170 170. Meld diefstal altijd bij de politie.
Tip
Uw bank zal u nooit om uw pincodes of andere codes vragen. Twijfelt u aan de betrouwbaarheid of echtheid van berichten die u ontvangt? Neem dan contact op met uw vertrouwde adviseur of surf naar de website van de FSMA, de toezichthouder van de Belgische financiële sector. Zo blijft u op de hoogte van de nieuwste fraudetechnieken en phishing-methodes.